یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
اشتراک گذاری در تاریخ: 2019/04/23
5/5 - (3 امتیاز)

رم به عنوان پایتخت و بزرگترین شهر ایتالیا، از جذاب ترین مقصدهای گردشگری دنیا است که سالانه میلیون ها نفر به آن سفر می کنند. رم برای سده های متمادی پایتخت امپراطوری روم بوده و پس از آن نیز به عنوان مرکز کلیسای کاتولیک، از مهمترین شهرها در سرتاسر دنیا به شمار می رفته است. همین امر باعث شده است تا در هر دوره ای معماران و هنرمندان به خلق شاهکارهای بی نظیری در این شهر بپردازند که امروزه به عنوان آثار تاریخی میزبان گردشگران سرتاسر دنیا هستند.

رم با داشتن جاذبه های شگفت انگیزی مانند کلوسئوم، فروم رومی، کلیسای سنت پیتر و قلعه سنت آنجلو می تواند یک مقصد رویایی برای هر گردشگری باشد. در این مقاله از وبلاگ گردشگری آژانس هواپیمایی شرق بهشت، یک برنامه گشت رم برای شما طراحی کرده ایم تا در سه روز از مهمترین جاذبه های این شهر جاودانه بازدید کنید.

 

برای مشاهده تورهای ایتالیا کلیک کنید

 

گردشگران در شهر رم نیز مانند بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا می توانند با خرید کارت های اعتباری، از تخفیف بلیت ورودی جاذبه ها و امکان عبور از صف های طولانی استفاده کنند. از آنجایی که رم یکی از مهمترین مقصدهای گردشگری دنیا است و ایستادن در صف های ورودی به تعدادی از جاذبه های بزرگ آن مانند موزه واتیکان ممکن است ساعت ها طول بکشد، پیشنهاد می کنیم حتما از این کارت های اعتباری استفاده کنید.

 

روز اول گشت رم

اولین روز ما در گشت رم به بازدید از جاذبه های بازمانده از روم باستان مانند کلوسئوم، فروم رومی، تپه پالاتین و… اختصاص دارد.

اولین جاذبه ای که در روز اول گشت رم بازدید خواهیم کرد، شاخص ترین جاذبه این شهر جاودانه است؛ بنای کلوسئوم. برای رفتن به این جاذبه کافی است در ایستگاه کلوسئوم متروی رم پیاده شوید. کلوسئوم بزرگترین آمفی تئاتر دنیا و جد استادیوم های ورزشی امروزی، بیش از دو هزار سال پیش ساخته شده است تا محلی برای گردهمایی مردم روم باستان و تماشای برنامه هایی مانند نبرد گلادیاتورها باشد. شاید باور کردنی نباشد اما این شاهکار معماری دنیای باستان 48 متر ارتفاع و ظرفیت گنجایش 80 هزار نفر را داشته است!

کلوسئوم

کلوسئوم

 

پس از بازدید از کلوسئوم باید به قلب روم باستان بروید. مجموعه فروم رومی که دقیقا در کنار کلوسئوم قرار دارد، زمانی مرکز شهر روم و قلب تپنده امپراطوری روم باستان بوده است. این مجموعه زمانی شامل بازار اصلی، معابد متعدد، ساختمان های حکومتی و بناهای یادبودی مانند طاق پیروزی سپتیموس سوروس بوده است که امروزه تنها ویرانه هایی از آن باقی مانده است. اما با اینحال گشت و گذار در این مجموعه خالی از لطف نیست و می توانید شکوه دوران روم باستان را تصور کنید.

فروم رومی

فروم رومی

 

بعد از گشت و گذار در فروم رومی، وقت این است که از محل تولد شهر رم بازدید کنید. اولین نشانه های تمدن شهر رم بر روی تپه های هفتگانه این شهر و از همه مهمتر تپه پالاتین شکل گرفته است. اما این تپه در طول تاریخ نیز فراتر رفته است و به محل سکونت اعیان و اشراف رم تبدیل شده است. با بازدید از تپه پالاتین می توانید با تاریخ شکل گیری شهر رم و بازمانده های کاخ های باستانی این منطقه بیشتر آشنا شوید.

تپه پالاتین از یک سو به سمت کلوسئوم و فروم رومی است و از سوی دیگر رو به سیرکوس ماکسیموس است. سیرکوس ماکسیموس یک استادیوم ورزشی باستانی است که مسابقات ارابه سواری در آن برگزار می شده است. جالب است بدانید که رومی ها بیش از نبرد گلادیاتورها، به تماشای مسابقات ارابه سواری علاقه داشتند و این ظرفیت این ورزشگاه حدود 3 برابر ظرفیت کلوسئوم است (250 هزار نفر).

مسیر خود را به سمت رود تیبر ادامه دهید و با عبور از پل پالاتینو و یا جزیره تیبر، وارد محله تراستور شوید. این محله یکی از محلات قدیمی رم است که هنوز نیز بافت سنتی خود را حفظ کرده است. با گشت و گذار در محله تراستور می توانید با فرهنگ اصیل مردم رم بیشتر آشنا شوید و با خوردن یک وعده غذای خوشمزه در یکی از رستوران ها و کافه های متعدد این منطقه، با آشپزی رمی ها بیشتر آشنا شوید.

بعد از صرف ناهار پیشنهاد می کنیم به سمت تپه جانیکولوم بروید. جانیکولوم دومین تپه بلند رم است و از بالای آن می توانید منظره زیبایی از شهر رم را تماشا کنید.

نمای رم از تپه جانیکولوم

نمای رم از تپه جانیکولوم

 

بدین ترتیب اولین روز گشت رم به پایان خواهد رسید. به سمت هتل خود بروید تا برای یک روز زیبای دیگر در شهر رم استراحت کنید.

 

روز دوم گشت رم

در دومین روز از گشت رم ، به گشت و گذار در مرکز رم و بازدید از جاذبه های مربوط به دوران رنسانس و حکومت کلیسای کاتولیک در رم خواهیم پرداخت. این منطقه مملو از جاذبه های زیبا و خیابان های سنگفرش شده است، پس حسابی آماده یک پیاده روی طولانی باشید.

روز دوم گشت رم را با میدان ناوونا شروع خواهیم کرد. این میدان زمانی یکی از شاخص ترین آثار معماری سبک باروک است، زمانی یک استادیوم ورزشی و سپس بازار اصلی رم بوده است. هر چند این بنا امروزه تغییر کاربری داده است، اما با داشتن تعداد زیادی کافه و فروشگاه صنایع دستی و هنری هنوز یکی از زنده ترین مراکز رم است.

در میان این میدان یک اثر هنری شگفت انگیز به نام فواره چهار رودخانه قرار دارد. این فواره که یک ستون اوبلیسک مصری نیز دارد نشانگر چهار رودخانه بزرگ دنیا در چهار قاره است: رود نیل آفریقا، رود دانوب اروپا، رود گنگ آسیا و رود ریو دلا پلاتا آمریکا. البته در دو طرف میدان دو فواره دیگر نیز وجود دارد که می توانید از آنها بازدید کنید.

میدان ناوونا

میدان ناوونا

 

مقصد بعدی ما، یکی دیگر از شاهکارهای معماری دوران باستان و سالم ترین اثر بازمانده از دوران امپراطوری روم است. با پنج دقیقه پیاده روی از میدان ناوونا به بنای دو هزار ساله پانتئون خواهید رسید. این اثر شگفت انگیز که بزرگترین گنبد ساخته شده از بتن غیرمسلح دنیا را دارد، در واقع معبدی برای پرستش تمامی خدایان رومی بوده است که بعدها به یک کلیسا تبدیل شده است. اما زیبایی اصلی پانتئون در داخل آن نهفته است. فضای داخلی پانتئون برخلاف ظاهر خشک و ساده آن مملو از تزئینات و مجسمه های مرمرین زیبا است. همچنین پانتئون محل دفن تعدادی از افراد سرشناس ایتالیا مانند رافائل است.

پانتئون

پانتئون

 

بعد از تماشای پانتئون، به دیدن زیباترین و مشهورترین فواره جهان خواهیم رفت. مطمئنا با نگاه اول به این اثر هنری زیبا شگفت زده خواهید شد. فواری تروی با 26 متر ارتفاع و 20 متر عرض و مجسمه نپتون، خدای دریاها در میان آن، زیباترین فواره در میان 1352 فواره سرتاسر رم است. یک باور قدیمی درباره این فواره وجود دارد که اگر پشت به این فواره بایستید و با دست راست سکه ای درون حوضچه آن بیاندازید، دوباره به رم بازخواهید گشت. تخمین زده می شود روزانه بیش از 3000 یورو به این طریق درون دریاچه انداخته می شود که این پول ها پس از جمع آوری صرف امور خیریه می شود.

فواره تروی

فواره تروی

 

میدان اسپانیا و پلکان اسپانیایی جاذبه دیگری است که در دومین روز از گشت رم بازدید خواهیم کرد. این میدان زیبا بدلیل قرارگیری سفارت اسپانیا به این نام خوانده می شود. هر چند میدان اسپانیا از گذشته از مراکز مهم رم بوده است اما بعد از نمایش فیلم سینمایی «تعطیلات رمی» با بازی آدری هپبورن و گرگوری پک شهرت دو چندانی پیدا کرد و تعداد گردشگران بازدید کننده از آن افزایش یافت. با بالا رفتن از 135 پله پلکان اسپانیایی می توانید به کلیسای زیبای ترینیتا دی مونتی برسید.

برای رسیدن به مقصد بعدی دومین روز گشت رم ، کافی است از میدان اسپانیا 20 دقیقه پیاده روی کنید. بدین ترتیب به مجموعه بورگس خواهید رسید. این ویلا و باغ زیبا که در سال 1612 میلادی به دستور کاردینال بورگس ساخته شده است، یکی از زیباترین ویلاهای اصیل رمی است که شما را با سبک زندگی اشراف و اعیان دوره رنسانس آشنا خواهد کرد. همچنین در این مجموعه یکی از بزرگترین گالری های شخصی آثار هنری نگهداری می شود که آثاری از دوره های هنری مختلف ایتالیا و رم را به نمایش می گذارد.

بدین ترتیب روز دوم نیز به پایان خواهد رسید و باید برای یک روز شلوغ اما بسیار هیجان انگیز در هتل محل اقامتتان استراحت کنید.

 

روز سوم گشت رم

در سومین روز از گشت رم ، به بازدید از بخش مذهبی رم خواهیم رفت. البته فراموش نکنید که واتیکان، بخشی از رم  و ایتالیا به حساب نمی آید و خود یک کشور مستقل است. در این سفر به مرکز مذهب کاتولیک و دین مسیحیت از جاذبه های مهمی مانند موزه واتیکان، کلیسای سنت پیتر، کلیسای سیستین و قلعه سنت آنجلو بازدید می کنیم.

ابتدا از یکی از مهم ترین و غنی ترین موزه های دنیا بازدید خواهیم کرد. موزه واتیکان با داشتن بیش از 20 هزار اثر هنری و تاریخی پنجمین موزه بزرگ دنیا است. این موزه از سال 1506 میلادی افتتاح شده است و آثار شگفت انگیزی از دوران باستان تا شکوفایی هنر اروپا در دوران رنسانس را به نمایش می گذارد. بازدید از این موزه زمان زیادی نیاز دارد زیرا علاوه بر جمعیت بالای بازدید کنندگان، کل مسیر بازدید از موزه نزدیک به 8 کیلومتر است!

مقصد بعدی، کلیسای سیستین است که یکی از زیباترین جاذبه هایی است که در طول عمرتان خواهید دید. کلیسای سیستین به عنوان محل رسمی سکونت پاپ، مملو از تزئینات شگفت انگیزی است. اما زیباترین این تزئینات، نقاشی های دیواری میکل آنژ است که سقف این بنا را تزئین کرده است. این نقاشی ها بهترین نمونه های نقاشی دیواری در سرتاسر دنیا که مهمترین بخش آن «آفرینش آدم» نام دارد.

کلیسای سیستین

کلیسای سیستین

 

حال نوبت بازدید از مهمترین اثر واتیکان است. کلیسای سنت پیتر بزرگترین کلیسای جهان است که از قرن 4 میلادی و با به رسمیت شناختن دین مسیحیت توسط امپراطور کنستانتین به مرکز دین مسیحیت و پاپ تبدیل شده است. بر اساس باور مسیحیان، کلیسای سنت پیتر در محل مصلوب شدن و دفن پطرس، حواری و جانشین حضرت مسیح، ساخته شده است. بنای فعلی این کلیسا شاهکار معماری دوران رنسانس و اثر میکل آنژ است. علاوه بر بازدید از داخل کلیسا، می توانید به بالای گنبد کلیسای سنت پیتر بروید و منظره ای شگفت انگیز از رم را تماشا کنید.

اما در زیر کلیسای سنت پیتر نیز دو طبقه وجود دارد؛ طبقه اول که محل دفن تمامی پاپ ها است، و طبقه زیرین که یک شهر زیرزمینی باستانی و محل دفن پطرس است.

کلیسای سنت پیتر

کلیسای سنت پیتر

 

آخرین جاذبه ای که در رم تماشا خواهیم کرد، قلعه سنت آنجلو است. با پنج دقیقه پیاده روی از کلیسای سنت پیتر به این بنای عظیم که در واقع مقبره ای برای امپراطور هادریان بوده است خواهید رسید. این بنا در طول زمان کاربری های مختلفی از جمله قلعه نظامی، زندان و حتی محل اقامت پاپ را تجربه کرده است. اگر دوست داشته باشید می توانید به بالای این بنا رفته و یک عکس پانورامای زیبا به عنوان آخرین تصویر از رم ثبت کنید.

قلعه سنت آنجلو

قلعه سنت آنجلو

 

با تماشای رم از فراز قلعه سنت آنجلو، سومین روز از برنامه گشت رم نیز به پایان خواهد رسید و باید آماده برگشت شوید.

   

یک دیدگاه برای “برنامه گشت رم در 3 روز”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری در تاریخ: 2019/01/07

برنامه گشت رم در 3 روز

برنامه گشت رم در 3 روز

برنامه گشت رم در 3 روز

   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *