شنبه 29 اردیبهشت 1403
اشتراک گذاری در تاریخ: 2019/04/23
4.8/5 - (5 امتیاز)

ایتالیا یکی از محبوب ترین و معروف ترین مقصدهای گردشگری دنیا است که تقریبا هر گردشگری آرزوی سفر به آن را دارد. سفر به ایتالیا برای هر گردشگری می تواند تجربه ای خاص و تکرار نشدنی باشد که هیچوقت از یاد نخواهد برد. شاید کمترین مقصدی در جهان باشد که در آن تاریخ، هنر، مد و غذا این چنین زیبا و همگون ترکیب شده باشند.

در ایتالیا شما با طیف وسیعی از جاذبه ها مانند جزایر آفتابی، قله های مرتفع پوشیده از برف و دریاچه های یخ زده، آتش فشان های فعال، باغ های انگور وسیع و شهرهای زیبایی که بیشترین آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو را در خود جای داده اند روبرو هستید. کمتر فردی است که پس از یک بار سفر به ایتالیا، دوست نداشته باشد به این کشور بازگردد.

پس برای بیشتر آشنا شدن با این کشور جذاب و دوست داشتنی در جنوب اروپا، این مقاله را از دست ندهید.

 

برای مشاهده تورهای ایتالیا کلیک کنید

 

وضعیت جغرافیایی و آب و هوا

با نگاه کردن به نقشه اروپا، خیلی راحت ایتالیا را پیدا خواهید کرد؛ چکمه ای در جنوب قاره سبز و در میان دریای مدیترانه. ایتالیا در شمال با کشورهای فرانسه، سوییس، اتریش و اسلوونی هم مرز است. این منطقه از ایتالیا کوهستانی است و تعدادی از مرتفع ترین قله های اروپا را در خود جای داده است.

در مرکز ایتالیا ایالت توسکانی (Tuscany) قرار گرفته است که طبیعتی متشکل از تپه های سرسبز و حاصل خیز، رودهای خروشان و دره های زیبا و سواحل آفتابی متعدد دارد. به سمت جنوب که حرکت کنید به پایتخت جاودانه امپراطوری روم باستان خواهید رسید. شهر رم یکی از قدیمی ترین پایتخت های دنیا است و امروزه کوچکترین کشور دنیا (واتیکان) را نیز در خود جای داده است.

جنوب ایتالیا گرم تر، بکر تر و خشک تر از شمال این کشور است و ویژگی اصلی آن قله های آتش فشانی مرتفع است. سه آتش فشان وزوو (Vesuvius)، اتنا (Etna) و استرومبولی (Stromboli) از فعال ترین آتش فشان های اروپا هستند. همچنین در جنوب غربی و غرب ایتالیا نیز جزایر سیسیل (Sicily) و ساردینیا (Sardinia) قرار دارند که از مقصدهای جذاب برای سفر گردشگران هستند.

آب و هوای ایتالیا مدیترانه ای است که تابستان هایی گرم و خشک و زمستان هایی سرد و مرطوب دارد. جولای گرم ترین ماه و ژانویه خنک ترین ماه در این کشور است.

طبیعت ایتالیا

طبیعت ایتالیا

بهترین زمان برای سفر به ایتالیا

آب و هوای ایتالیا به نحوی است که تقریبا در تمامی ماه های سال می توانید به این کشور سفر کنید و از سفر خود لذت ببرید. از ماه آپریل تا ژوئن فصل اوج سفر به ایتالیا است. اما خود ایتالیایی ها معمولاً در ماه های جولای و آگوست به سفر می روند تا از شلوغی و افزایش قیمت های فصل اوج سفر فاصله بگیرند. البته فراموش نکنید که ماه های جولای و آگوست از گرم ترین ماه های ایتالیا هستند. بنابراین اگر دوست دارید هم از معضلات فصل اوج سفر و هم گرما پرهیز کنید، بهترین زمان برای سفر به ایتالیا، اواخر سپتامبر و اکتبر است.

 

مردم، زبان و واحد پول

از آنجایی که 80 % مردم ایتالیا مسیحی کاتولیک هستند، فرهنگ آنها نیز به شدت تحت تاثیر آموزه های کلیسای کاتولیک است.  پیوندهای خانوادگی در ایتالیا نسبت به دیگر کشورهای اروپای غربی از اهمیت بیشتری برخوردار است. هر چند ایتالیا کشور مد و پوشاک است، اما فراموش نکنید که در بازدید از اماکن مذهبی و کلیساها (بخصوص واتیکان) باید لباس های پوشیده تر بپوشید.

ایتالیایی زبان رسمی ایتالیا است اما ممکن است در مناطق مختلف با گویش های مختلف صحبت شود. در منطقه تیرول جنوبی (South Tyrol) که با اتریش هم مرز است، زبان آلمانی رواج دارد و زبان فرانسه در تمام مناطق همسایه با فرانسه و سوییس (شمال میلان) صحبت می شود. همچنین زبان های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نیز در اغلب شهرهای بزرگ رواج دارد.

واحد پول ایتالیا نیز یورو است و همین امر سفر شما به این کشور را راحت تر خواهد کرد.

 

جاذبه های گردشگری ایتالیا

ایتالیا کشوری وسیع با طیف گسترده ای از جاذبه های متنوع است که می تواند هر گردشگری را به خود جذب کند. در ادامه با تعدادی از مهمترین جاذبه های گردشگری ایتالیا آشنا می شویم.

 

پارک ملی Cinque Terre

منطقه ریویرا (Riviera) در شمال غربی ایتالیا یکی از زیباترین مناطق این کشور برای لذت بردن از مناظر طبیعی است. این منطقه ساحلی زیبا که در کنار دریای لیگوریا (Ligurian Sea) واقع شده، مملو از باغ های انگور و زیتون و کوه های پوشیده شده از درختان کاج است. اما اصلی ترین جاذبه منطقه ریویرا، پارک ملی Cinque Terre است. 5 دهکده قرار گرفته در این پارک با ویلاهای زیبا و رنگارنگ یکی از بهترین نقاط برای استراحت در شمال ایتالیا هستند. همچنین Cinque Terre در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

پارک ملی Cinque Terre

پارک ملی Cinque Terre

ونیز

مطمئنا همه شما با این شهر افسانه ای آشنا هستید و تصاویر آن را بارها دیده اید. اما تماشای قصرهای مرمرین شناور بر روی آب های لاجوردی، شکوه طلایی کلیسای سنت مارکو و گاندولا سواری در کانال بزرگ ونیز لذتی است که تا خودتان تجربه نکنید، متوجه زیبایی آن نخواهید شد.

 

کوه اتنا

کوه آتشفشانی اتنا مشهورترین جاذبه طبیعی جزیره سیسیل است. کوه اتنا که یک آتشفشان فعال است در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. ارتفاع این کوه در حال حاضر 3350 متر است اما با هر بار فوران، ارتفاع آن تغییر می کند. بر اساس باورهای اساطیری، کوه اتنا محل ساخته شدن صاعقه های زئوس (پادشاه خدایان یونانی) است. علاوه بر اینها، کوه اتنا در زمستان ها برای اسکی و در تابستان ها برای کوهنوردی مناسب است.

 

واتیکان

واتیکان کوچکترین کشور دنیا است که در میان شهر رم واقع شده است. همین موضوع به اندازه کافی جذاب است تا از این کشور بازدید کنید. اما واتیکان مملو از زیبایی هایی است که قابل توصیف نیستند. کلیسای باشکوه سنت پیتر که بزرگترین کلیسای جهان و مرکز مذهب کاتولیک ها است، از زیباترین جاذبه هایی است که در ایتالیا بازدید خواهید کرد. هر گوشه از این کلیسا شاهکاری از معماری، نقاشی و مجسمه سازی را مشاهده خواهید کرد.

همچنین با سر زدن به کلیسای سیستین (Sistine Chapel) که محل رسمی اقامت پاپ است، یکی از بهترین آثار نقاشی دیواری جهان که شاهکار میکل آنژ است را تماشا خواهید کرد. علاوه بر این موزه واتیکان، یکی از قدیمی ترین و غنی ترین موزه های دنیا است. هر چند برای بازدید از این موزه باید در صف های طولانی بایستید، اما شک نکنید که ارزشش را دارد.

 

برج پیزا

احتمالا یکی از معروف ترین و عجیب ترین جاذبه های گردشگری سراسر جهان، برج کج پیزا است. این برج 55 متری در شرایطی عجیب به یک سو کج شده است و نسبت به خط عمود خود، 4/2 متر انحراف دارد. ساخت برج پیزا در سال 1173 میلادی آغاز شد اما از همان سال های ابتدای ساخت بدلیل اشتباهات مهندسی در پی ریزی، برج شروع به کج شدن کرد. اما با اینحال از زمان تکمیل شدنش در سال 1372 میلادی تا کنون فرو نریخته است. برج کج پیزا هر سال حدود 5/2 سانتیمتر به زمین نزدیکتر می شود و طبق محاسبات تا حدود 80 سال دیگر فرو خواهد ریخت.

 

فلورانس

فلورانس یکی از زیباترین شهرهای دنیا و مهد هنر ایتالیا است. فلورانس، نقطه آغازین رنسانس، زادگاه و محل سکونت هنرمندان و چهره های مطرحی مانند لئوناردو داوینچی، دانته، میکل آنژ، دوناتلو، رافائل، نیکولو ماکیاولی، فلورانس نایتینگل و … بوده است. گشت و گذار در بافت تاریخی فلورانس شما را با حال و هوای این شهر در دوران رنسانس بیشتر آشنا خواهد کرد.

در بازدید از فلورانس حتما از  کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره (Santa Maria del Fiore) بازدید کنید. گنبد این کلیسا در کنار گنبد مسجد ایاصوفیه استانبول و گنبد سلطانیه زنجان، یکی از سه گنبد بزرگ دنیا است. همچنین در گالری آکادمی هنرهای فلورانس، می توانید شاخص ترین مجسمه جهان را از نزدیک تماشا کنید. مجسمه داوود، شاهکار میکل آنژ، به عنوان نماد شهر فلورانس و یکی از مهمترین آثار هنری دوران رنسانس شناخته می شود.

 

رم

شهر رم یکی از قدیمی ترین پایتخت های دنیا است که بیش از 2500 سال تاریخ و تمدن اروپا را در خود جای داده است. این شهر مملو از کلیساها، بناهای یادبود و ویرانه های به جا مانده از دوران امپراطوری روم باستان است که هر گردشگری را به سوی خود خواهد کشید.

در هر گوشه از این شهر می توانید جاذبه ای تاریخی پیدا کنید که داستانی مختص به خود را دارد. بنای شگفت انگیز کلوسئوم که جد استادیوم های ورزشی امروز است، معبد پانتئون با معماری منحصر به فردش و فوروم روم، تنها بخشی از زیبایی های پایتخت جاودانه ایتالیا هستند.

 

ویرانه های شهر پمپئی

یکی دیگر از جاذبه های شگفت انگیز ایتالیا، شهر پمپئی است. این شهر که در نزدیک شهر ناپل امروزی قرار دارد، در سال 79 میلادی بر اثر فوران آتشفشان وزوو کاملا تخریب شد. بر اثر این فوران تمام این شهر زیر 4 تا 6 متر خاکستر آتشفشانی مدفون شد و نزدیک به 1500 سال از دیده ها پنهان بود تا اینکه در سال 1599 میلادی به طور کاملا اتفاقی کشف شد.

قدرت فوران آتشفشان وزوو به حدی بود که مردم پمپئی نتوانستند فرار کنند و بر اثر استنشاق گازهای سمی و یا حرارت زیاد بلافاصله مردند و زیر خاکسترها مدفون شدند. امروزه از پیکر قربانیان این حادثه در همان حالت قالبگیری شده است.

ویرانه های شهر پمپئی

ویرانه های شهر پمپئی

 

خرید در ایتالیا

ایتالیا مرکز مد و پوشاک دنیا است و بسیاری از برندهای مطرح دنیا در حوزه پوشاک و کیف و کفش ایتالیایی هستند. فلورانس، رم و از همه مهمتر میلان، از اصلی ترین مراکز مد و پوشاک ایتالیا به شمار می روند. برندهای مطرحی مانند گوچی (Gucci)، پرادا (Prada)، جورجیو آرمانی (Gorgio Armani)، بولگاری (Bulgari)، ورساچه (Versace) و دی اند جی (D&G) ایتالیایی هستند.

همچنین مناطق مختلف ایتالیا هر کدام به تولیدات منحصر به خود را دارند؛ کارارا (Carrara) در توسکانی از دیرباز برای محصولات مرمرین شناخته می شود و ونیز قرن ها است که برای ساخت شیشه شهرت دارد. شهر کومو (Como) مرکز تولید پارچه های ابریشمی است و شهر کرمونا (Cremona) در منطقه لومباردی (Lombardi) برای ساخت ویولن های با کیفیت در دنیا شهرت دارد.

در ایتالیا برخلاف دیگر کشورهای صنعتی و پیشرفته، هنرمندان و صنعتگران تکنیک ها و اصول سنتی ساخت محصولات را در کارگاه ها و کسب و کارهای خانوادگی حفظ کرده اند. شیشه گری ونیز، کلاه دوزی میلان، جواهرسازی و چرم کاری فلورانس، چاقوسازی ساردینیا و سرامیک سازی سیسیل از جمله این هنرها هستند که روش سنتی خود را حفظ کرده اند. با بازدید از این کارگاه ها می توانید مطمئن باشید که یک محصول باکیفیت و اصیل را خریداری کرده اید.

 

غذا و خوراکی در ایتالیا

یکی دیگر از دلایل شهرت ایتالیا، فرهنگ غنی آشپزی ایتالیا و غذاهای خوشمزه این کشور است. غذاهای خوشمزه ای مانند پیتزا، لازانیا، پاستا و اسپاگتی از معروف ترین غذاهای ایتالیایی است که در سراسر دنیا طرفدار دارد. اما با این وجود مناطق مختلف ایتالیا، ویژگی های خاصی در آشپزی دارند. در شمال ایتالیا تاثیرات فرهنگ فرانسه و اتریش بیشتر است و گوشت، خامه و کره در غذاها بیشتر استفاده می شود. اما هر چه به سمت جنوب ایتالیا بیشتر حرکت کنید، غذاها سبک تر می شوند و از موادی مانند روغن زیتون، گوجه فرنگی و انواع ماهی ها بیشتر استفاده می شود.

مردم ایتالیا نسبت به فرهنگ غذایی خود بسیار حساسند و به آن افتخار می کنند به طوریکه هر شهری دستورپخت های مختص خود را دارد. پیتزای ناپلی، ریزوتوی میلانی (Rissoto)، خوراک ساردین سیسیل، سوپ لوبیای توسکانی، پاستای بولونزی و خوراک گوشت رمی از جمله این غذاها هستند.

غذا و خوراکی در ایتالیا

غذا و خوراکی در ایتالیا

 

پرواز به ایتالیا

در حال حاضر پروازهای مستقیمی که بین ایران و ایتالیا برقرار است عبارتند از:

پرواز شرکت هواپیمایی ماهان به مقصد میلان که در روزهای یکشنبه و چهارشنبه ساعت 7 صبح فرودگاه امام خمینی (ره) را ترک می کند و پس از 5:25 پرواز، به میلان می رسد.

پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر به مقصد میلان که روزهای سه شنبه ساعت 12 و جمعه ساعت 7:35 از تهران به سمت میلان پرواز می کنند و پس از 5:40 پرواز به میلان می رسند.

تمامی این پروازها در فرودگاه میلان مالپنسا در 45 کیلومتری شمال غرب میلان می نشینند. این فرودگاه با کد بین المللی MXP شناخته می شود.

پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر به مقصد شهر رم که روزهای سه شنبه ساعت 12 و جمعه ساعت 7:35 تهران را ترک می کند و پس از 5 ساعت به رم می رسد.

مقصد این پروازها فرودگاه لئوناردو داوینچی شهر رم است که با کد بین المللی FCO شناخته می شود و در 32 کیلومتری جنوب غربی پایتخت ایتالیا قرار دارد.

 

اقامت در ایتالیا

از آنجایی که ایتالیا از اصلی ترین مقصدهای گردشگری دنیا است، امکانات اقامتی بسیار زیادی نیز در این کشور برای گردشگران تدارک دیده شده است. در واقع هر گردشگر با توجه به سلیقه و بودجه مورد نظر خود می تواند هتلی مناسب برای اقامت خود انتخاب کند. هتل های ایتالیا بر اساس کیفیت خدمات و امکاناتی که ارائه می کنند، درجه بندی می شوند و بر اساس این درجه بندی قیمت آنها تغییر می کند. اما باید بدانید که قیمت هتل ها در ایتالیا منصفانه است و با توجه به هزینه ای که پرداخت می کنید، خدمات مناسبی نیز دریافت خواهید کرد.

 

حمل و نقل در ایتالیا

ایتالیا به عنوان یک کشور پیشرفته، زیرساخت های حمل و نقل بسیار پیشرفته ای دارد. تمامی مناطق این کشور توسط شبکه جاده ای با کیفیت به یکدیگر متصل می شوند. جاده A1 میلان در شمال را به ناپل در جنوب متصل می کند. همچنین در شمال ایتالیا نیز جاده A4 از مرز اسلوونی در شرق آغاز می شود و پس از عبور از شهرهای ونیز، ورونا، برشا و میلان، به تورین در غرب می رسد.

اگر دوست داشته باشید در اکثر شهرها، فرودگاه ها و تفرجگاه های ایتالیا می توانید دفاتر اجاره خودرو را پیدا کنید و با اجاره خودرو به صورت شخصی در ایتالیا سفر کنید. در غیر این صورت می توانید از دیگر وسایل حمل و نقل استفاده کنید.

شرکت های تاکسیرانی متعددی در شهرهای اصلی ایتالیا قرار دارند که بر اساس کیلومتر طی شده از شما هزینه دریافت می کنند. اما هزینه هر کیلومتر ممکن است بین شرکت های مختلف متفاوت باشد.

شبکه اتوبوس های ایتالیا بسیار گسترده است و تقریبا قادرند شما را از هر شهری که هستید به شهر مورد نظرتان برسانند. استفاده از اتوبوس نسبت به قطار معمولا ارزان تر است اما ممکن است در بعضی از مسیرها زمان بیشتری را از شما بگیرد. در اکثر مواقع نیازی به رزرو بلیت نیست، اما اگر در فصل های شلوغ قصد سفر به شهرهای بزرگ را دارید بهتر است بلیت خود را زودتر رزرو کنید.

ایتالیا نیز مانند اکثر کشورهای اروپایی از سیستم حمل و نقل ریلی پیشرفته ای برخوردار است که یکی از بهترین راه های حمل و نقل در این کشور به حساب می آید. قیمت های بلیت قطار در ایتالیا به صرفه است و بر اساس مسیری که طی می کنید تعیین می شود.

اما فراموش نکنید که پیش از سوار شدن به وسایل حمل و نقل عمومی، بلیت خود را باید در دستگاه های سبز رنگ موجود در ایستگاه ها تایید کنید. در غیر این صورت ممکن است با مشکل و جریمه نقدی مواجه شوید.

 

شاید ایتالیا از اولین مقصدهایی باشد که هر فردی دوست دارد به آن سفر کرده و از جاذبه های شگفت انگیز آن بازدید کند. کلیساهای پرشکوه واتیکان، آثار باستانی رم و شهر اعجاب انگیز ونیز تنها تعدادی از جاذبه های گردشگری پرشمار ایتالیا هستند. غذاهای خوشمزه ای مانند پیتزا را نیز در کنار این جاذبه ها قرار دهید تا متوجه شوید چرا ایتالیا کشوری جذاب برای گردشگران است. در این مقاله تلاش کردیم هر آنچه برای سفر به ایتالیا نیاز دارید را برای شما فراهم کنیم.

   
اشتراک گذاری در تاریخ: 2018/12/30

هر آنچه برای سفر به ایتالیا باید بدانید

هر آنچه برای سفر به ایتالیا باید بدانید

هر آنچه برای سفر به ایتالیا باید بدانید

   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *