5/5 - (8 امتیاز)

بلژیک کشوری کوچک اما با نقشی مهم در تاریخ اروپا و جهان است که شاید در نگاه اول چیز خاصی برای ارائه به گردشگران نداشته اما به حدی شما را شگفت زده خواهد کرد که به یکی از طرفداران پر و پا قرص آن تبدیل شوید. اگر به تاریخ دنیا و یا جنگ های جهانی علاقه مندید، می توانید از محل آخرین جنگ ناپلئون در واترلو و یا صدها سایت مرتبط با جنگ جهانی در این کشور دیدن کنید. اگر به سیاست علاقه مندید، بلژیک میزبان دفتر مرکزی اتحادیه اروپاست.

اما هدف اکثر گردشگران برای سفر به بلژیک، شکلات و سیب زمینی های سرخ کرده افسانه ای بلژیک است. شکلات بلژیکی رقیب سرسختی برای همتای سوییسی خود است. سیب زمینی های سرخ کرده آن نظر شما را درباره این فست فود دوست داشتنی به کلی تغییر خواهد داد.

بسیاری از افراد تصور می کنند سفر به بلژیک تنها به بازدیدی کوتاه از بروکسل (Brussels)، بروژ (Bruges) و گنت (Ghent) خلاصه می شود اما این کشور کوچک پر از شهرهای بازمانده از قرون وسطی، سایت های تاریخی و پارک ها و جنگل های زیباست. که می تواند شما را برای مدت ها مشغول خودکند. در ادامه با بلژیک بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

برای مشاهده تورهای بلژیک کلیک کنید

 

وضعیت جغرافیایی و آب و هوا

بلژیک کشور کوچکی در اروپای غربی است که با هلند، آلمان، لوکزامبورگ، فرانسه همسایه است و از شمال غرب به دریای سیاه راه دارد. بلژیک در واقع به دو منطقه کاملا متفاوت تقسیم می شود؛ منطقه شمالی هلندی زبان که با نام فلاندرز (Flanders) شناخته می شود و شهرهای بزرگی مانند بروژ، گنت و آنتورپ (Antwerp) در آن قرار گرفته اند. معماری گوتیک و باروک، کانال‌ های زیبا، خیابان های سنگفرش شده، رستوران های شیک و شکلات سازی های بینظیر، این شهرها را به مقصدهایی عالی برای یک آخر هفته شگفت انگیز تبدیل می کنند. دشت های وسیع و سرسبز این منطقه باعث شده است طبیعتگردان اوقات خوشی را در منطقه فلاندرز داشته باشند.

اما در مقابل فلاندرز، منطقه فرانسوی زبان والونیا (Wallonia) شامل جنگل های انبوه آردنز و طبیعت بکر و وحشی هایفنز (High Fens) و زیستگاه گونه های نادر جانوری و گیاهی مختلفی است. این مناطق محل مناسبی برای فعالیت های بلژیکی های عاشق طبیعت است اما معمولا گردشگران خارجی چندان به آن سر نمی زنند. آب و هوای بلژیک مانند جنوب انگلستان، بهار و تابستان هایی طولانی و گرم دارد . بعضی روزها تا ساعت 10:30 شب نیز هوا روشن است و گرما به 30 درجه سانتیگراد خواهد رسید. اما زمستان ها می تواند سرد باشد و دمای هوا تا 5- درجه سانتیگراد نیز برسد.

 

 

طبیعت بلژیک

طبیعت بلژیک

بهترین زمان برای سفر به بلژیک

بلژیک در مقصدی مناسب برای سفر در طول سال است و شما باید برنامه سفر خود به این کشور را بر اساس فعالیت های مورد نظر خود تنظیم کنید. از ماه ژوئن تا سپتامبر (تابستان) روزها طولانی ترند و شما زمان بیشتری برای گشت و گذار در طول روز خواهید داشت. اما تعداد این فصل، زمان شلوغی بلژیک است و باید انتظار جمعیت گردشگران در جاذبه های گردشگری را نیز داشته باشید. از ماه نوامبر تا مارس (زمستان) هوا خنک تر و جمعیت گردشگران کمتر خواهد شد. اما از اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر بدلیل نزدیکی به کریسمس و برگزاری فستیوال های مختلف، مراکز خرید و تفریحی بلژیک نیز شلوغ تر خواهند بود.

 

 

مردم، زبان و واحد پول

بلژیک از اعضای موسس اتحادیه اروپا و همچنین یکی از اعضای سازمان ناتو است و بیشتر به خاطر نقش سیاسی و مدیریتی خود شناخته می شود که مرکز اتحادیه اروپا و ناتو را در بروکسل جا داده است. با توجه به این موضوع شاید به نظر برسد بلژیکی ها مردمانی رسمی و خشک باشند، اما برعکس آنها مردمی شاد و سرزنده است که جشن ها و غذاهای خوب همیشه بخشی از زندگی آنهاست.

واحد پول بلژیک نیز مانند کشورهای همسایه اش یورو است که کار گردشگرانی که قصد گشت و گذار در اروپا را دارند راحت کرده است. اما در مورد زبان مردم بلژیک، موضوع کمی پیچیده است زیرا سه زبان رسمی در بلژیک وجود دارد. 5/6 میلیون مردم در منطقه فلاندرز (بلژیک) به زبان هلندی صحبت می کنند در حالی که در منطقه جنوبی والونیا نزدیک به 5/4 میلیون فرانسوی زبان وجود دارد.

همچنین در بخش کوچکی در شرق کشور که در همسایگی آلمان است و بعد از جنگ جهانی دوم به بلژیک پیوسته است، مردم به زبان آلمانی سخن می گویند. همچنین تقریبا تمام مردم بلژیک به زبان انگلیسی نیز سخن می گویند.

مردم بلژیک

مردم بلژیک

 

جاذبه های گردشگری بلژیک

برخلاف اندازه نسبتا کوچک بلژیک، اما این کشور پر از جاذبه های گردشگری زیبایی است که باعث شده سالانه گردشگران زیادی برای گذراندن اوقات فراغت خود به بلژیک سفر کنند.

بروژ

شهر بروژ که در نیمه شمالی بلژیک (فلاندرز) قرار گرفته است، یکی از مهمترین شهرهای گردشگری بلژیک است. این شهر بخاطر داشتن کانال های بازمانده از قرون وسطی، به عنوان ونیز شمال اروپا شناخته می شود. گشت و گذار در این کانال ها بوسیله قایق و یا قدم زدن در کنار آنها، یکی از اصلی ترین سرگرمی های گردشگران در بلژیک است. همچنین بروژ پر از ساختمان های بازمانده از قرون وسطی است که به خوبی محافظت شده اند. مهمترین بنای بروژ و یا شاید کل بلژیک، برج ناقوس 83 متری آن است که به عنوان شاخصه اصلی مرکز تاریخی ، در فهرست میراث جهانی یونسکو  به ثبت رسیده است. با بالا رفتن از 366 پله این برج، می توانید نمایی شگفت انگیز از شهر بروژ را تماشا کنید.

بروژ

بروژ

 

بروکسل

میدان مرکزی بروکسل، اصلی ترین جاذبه گردشگری بروکسل است و دور تا دور آن بناهای شگفت انگیزی مانند تالار مرکزی شهر و موزه بروکسل قرار دارند. این میدان همیشه پر از گردشگران است، اما اوج شلوغی این میدان مربوط به رویدادی است که هر دو سال یک بار در ماه آگوست برگزار می شود. در این رویداد بلژیکی ها با نزدیک به یک میلیون گل، فرشی به بزرگی 1800 متر مربع درست می کنند. اما بلژیک علاوه بر جاذبه های تاریخی باقی مانده از دوران قرون وسطی، جاذبه های مدرن نیز دارد. اتمیوم یک سازه غول آساست که با استفاده از 9 توپ فلزی بزرگ در سال 1958 میلادی برای نمایشگاه بین المللی بروکسل ساخته شده است. این سازه که از اتم آهن الگو گرفته است، 102 متر ارتفاع دارد.

اتمیوم

اتمیوم

 

مراکز خرید در بلژیک

شاید بلژیک به اندازه دیگر کشورهای اروپایی برای خرید و فروشگاه گردی شناخته شده نباشد، اما دلیل نمی شود که شما از مراکز خرید بزرگ بلژیک صرف نظر کنید

گالری سنت هوبرت

گالری سنت هوبرت یکی از مهمترین مراکز خرید برای گردشگرانی است که قصد دارند از مغازه های شکلات فروشی قدیمی و یا بوتیک های جدید بازدید کنند. اما علاوه بر مغاره های متعدد، خود گالری سنت هوبرت نیز یک جاذبه است. می توانید در یکی از کافه های این مرکز خرید بنشینید و از معماری زیبا و سقف شیشه ای آن لذت ببرید.

گالری سنت هوبرت

گالری سنت هوبرت

 

بازار مئامشلان (Maasmechelen)

شهر مئامشلان که در شمال بلژیک و در فاصله یک ساعته بروکسل و آنتورپ قرار دارد، میزبان یکی از جذاب ترین مراکز خرید بلژیک است. در بازار این شهر می توانید بیش از 100 فروشگاه لوکس برندهای مطرح بلژیکی و بین المللی را پیدا کنید و با تخفیف خوبی، اجناس مورد نیاز خود را خریداری کنید. همچنین فراموش نکنید برای خوردن یک وعده غذای خوشمزه بلژیکی از رستوران های این شهر نیز بازدید کنید.

 

غذا و خوراکی در بلژیک

برای خوردن غذا و شکمگردی در بلژیک اصلا نگران نباشید. گزینه های بسیار زیادی پیش روی شما خواهد بود که می توانید با هر سلیقه و میزان بودجه ای، یک وعده غذای عالی را تجربه کنید. همچنین بدلیل وجود گردشگران و افراد مقیم از سرتاسر دنیا (بدلیل وجود دفتر مرکزی اتحادیه اروپا و ناتو) رستوران های بلژیک غذاهای بین المللی نیز سرو میکنند.

اگر قصد صرفه جویی در هزینه هایتان را دارید، سوپرمارکت های بزرگ گزینه ای عالی هستند زیرا می توانید غذاهای ارزان قیمتی را از آنجا تهیه کنید یا حتی در صورت امکان مواد اولیه مورد نظر خود را خریداری کنید و خودتان دست به کار آشپزی شوید. فست فودهای زنجیره مختلف در تمام شهرهای بزرگ بلژیک و در کنار اتوبان ها شعبه های متعددی دارند.

اما اگر دوست دارید یک غذای ارزان قیمت و خوشمزه و با کیفیت را تجربه کنید، دنبال مکانی بگردید که خود بلژیکی ها از آنجا خرید می کنند؛ ماشین ها و دکه های غذا فروشی کنار خیابان! فراموش نکنید که حتما سیب زمینی سرخ کرده های بلژیکی که با سس مایونز سرو می شود را امتحان کنید. همچنین کافه ها و رستوران های زیادی را می توانید در بلژیک پیدا کنید که انواع غذاهای بلژیکی و بین المللی در آنها پیدا می شود.

سیب زمینی سرخ کرده بلژیکی

سیب زمینی سرخ کرده بلژیکی

پرواز به بلژیک

در حال حاضر تنها پرواز مستقیم بین تهران و بروکسل، توسط هواپیمایی قشم ایر انجام می شود که در هفته دو پرواز رفت و برگشت  برگزار می کند و مدت زمان آن پرواز آن 3 ساعت است.  متاسفانه غیر از هواپیمایی قشم ایر، پرواز مستقیم دیگری  وجود ندارد و برای سفر در روزهای دیگر، باید از پروازهای با توقف استفاده کنید.

ایرلاین های مختلفی مثل آئروفلوت، اتریشی، امارات، لوفت هانزا، پگاسوس، قطر، آلیتالیا، ترکیش و … می توانند شما را از تهران به بروکسل برسانند. مدت زمان پرواز بر اساس میزان توقف بین مسیر، می تواند از 7 ساعت تا 32 ساعت متغیر باشد! این پروازها از دو فرودگاه استفاده می کنند: بروکسل (یا زوانتم) در 12 کیلومتری شمال شرق بروکسل که با کد BRU شناخته می شود، یا فرودگاه بروکسل جنوب شارلروآ (یا گوسیلز) در 46 کیلومتری جنوب بروکسل با کد CRL.

 

اقامت

در بلژیک می توانید بر اساس بودجه و سلیقه خود انواع مختلف محل اقامت، از هتل های 5 ستاره لوکس تا کمپ های جنگلی را انتخاب کنید. قیمت ها معمولا در تابستان ها بالاتر است و اتاق ها سریعتر پر خواهند شد. البته بروکسل در این مورد یک استثناست زیرا در تابستان فعالیت های اداری مرکز اتحادیه اروپا کاهش می یابد و تعداد مسافران نیز کمتر می شود. همچنین خوشبختانه به تازگی تعداد هاستل ها و اقامتگاه های روستایی در سرتاسر بلژیک افزایش یافته است. اما اگر قصد اقامت طولانی مدت در یک مکان را دارید، اجاره آپارتمان نیز می تواند گزینه ای اقتصادی برای شما باشد.

حمل و نقل در بلژیک

همانطور که گفتیم بلژیک کشور کوچکی است و به همین دلیل مسافرت در آن بین شهرهای مختلف نسبتا ارزان و راحت است. اتصال این کشور به شبکه حمل و نقل ریلی اروپا بدین معنی است که شما به راحتی می توانید از کشورهای اطراف بوسیله قطار وارد بلژیک شده، mبین شهرهای آن رفت و آمد کنید و از بلژیک به سوی مقصد بعدی خود خارج شوید.

تمامی شهرهای بزرگ بلژیک بوسیله خطوط راه آهن به یکدیگر متصل هستند. حتی مناطق دور افتاده تر بلژیک نیز حداقل به یکی از شهرهای بزرگ خط قطار دارند. شما می توانید بلیت اکثر قطارها را در همان روز از ایستگاه قطار تهیه کنید، اما برای استفاده از برخی قطارهای بین شهری تندرو نیاز است که به صورت آنلاین، از طریق دفاتر مسافرتی و یا در ایستگاه، بلیت را از چند روز جلوتر رزرو کنید.

علاوه بر قطار، می توانید از سرویس های اتوبوس بین شهری استفاده کنید که از قطارها ارزانتر هستند اما باید زمان بیشتری را در راه باشید. اما اگر گواهینامه بین المللی خودرو دارید، می توانید از سرویس های اجاره خودرو برای گشت و گذار در بلژیک استفاده کنید. در تمام فرودگاه ها و شهرهای بزرگ ، مراکز اجاره خودرویی وجود دارند که می توانید خودرو را تحویل بگیرید و در شهر دیگری خودرو را تحویل نمایندگی این دفاتر دهید.

حمل و نقل در بلژیک

حمل و نقل در بلژیک

بلژیک یکی از زیباترین و جذابترین مقصدهای گردشگری در اروپاست که هر گردشگری را به خود جذب می کند.

از شهرها و ساختمان های بازمانده از قرون وسطی تا طبیعت بکر و دیدنی می توانند تجربه سفری شگفت انگیز را برای شما رقم بزنند.

برای مشاهده تورهای 7 شب بروکسل کلیک کنید.

برای مشاهده تورهای 4 شب بروکسل 3 شب پاریس کلیک کنید.

برای مشاهده تورهای 4 شب بروکسل 3 شب بارسلون کلیک کنید.

برای مشاهده تورهای 4 شب بروکسل 3 شب پراگ کلیک کنید.

برای مشاهده تورهای 4 شب بروکسل 3 شب آمستردام کلیک کنید.

برای مشاهده تورهای 4 شب بروکسل 3 شب رم کلیک کنید.

برای مشاهده تورهای 4 شب بروکسل 3 شب بوداپست 3 شب پراگ کلیک کنید.